BLOGGAAMISEN KIRJOITTAMATON SÄÄNTÖ

October 6, 2016

Kun aloitin bloggaamisen en tiennyt siitä yhtään mitään. Olin lukenut ehkä kymmenestä eri blogista jokusen postauksen, mutta muuten maailma oli minulle täysin vieras. Välillä tuntuu edelleen, että blogimaailma on itselleni yksi iso kysymysmerkki. Vaikka vuosien varrella on tietoa karttunut niin en siltikään ole läheskään kaikesta perillä. Ja jonkinlainen uskallus, se multa puuttuu edelleen. Haluaisin kirjoittaa avoimemmin, tarttua niihin ajatuksiin täysillä joita päähäni putkahtaa, mutta en uskalla.

Suurin syy tähän uskaltamiseen on se, että pelkään ilkeitä kommentteja. Pelkään löytäväni itseni vauva.fi sivustolta ja ahdistuvani siitä niin paljon, että lopetan blogin kirjoittamisen kokonaan. On syitä, miksi tällainen pelottaa, mutta en avaa sitä nyt tässä kohtaa enempää. 

Mutta se vauva.fi, sieltä mä tänä syksynä onnistuin itseni löytämään. Panikoin, lamaannuin ja sitten nousi kiukku. Näköjään hajuton ja mauton tyylini tuottaa tätä blogia on silti jollekin liikaa. Ja siitä ärsyyntyneenä päätin, että kirjoitan jatkossa rohkeammin. Nostan esille ne aiheet joista olen ajatellutkin kirjoittaa, haluan olla täällä blogissakin minä, enkä mikään pieni palanen siitä Reetasta joka oikeasti olen. 

Kun aloitin bloggaamisen sain tärkeimmät ohjeet ja vinkit blogin suhteen Jennalta ja Riikalta. Se on sellainen asia, jota en koskaan unohda. Ja kun blogissa puhun ihmisistä joilla on oma blogi niin tottakai luon heidän nimistään linkin heidän blogiin. Jos on mahdollista antaa pelkille nimille kasvot, niin miksi en tekisi sitä?

Tää bloggaamisen kirjoittamaton sääntö on sellainen juttu, joka aina välillä saa mut ihan tosissaan ärsyyntymään. Tarkoitan tällä kirjoittamattomalla säännöllä sellaista asiaa kuin kuvaajan merkitseminen. Aina välillä sitä törmää siihen, että kuvaajaa ei mainita lainkaan. Toki täytyy muistaa, että kaikki eivät ehkä halua nimeään nettiin. Mutta jos vaikkapa asukuvia ottaa toisistaan kaksi bloggaajaa ja toinen merkitsee kuvien ottajan ja toinen ei niin se on todella kiusallinen tilanne.

Itse haluan merkata kuvaajan aina, vaikka kuvaaja olisi äitini, koska fakta on se, että mä en kuvaa itse yhtäkään mun asukuvapostauksen materiaalia. Ilman sitä toista ihmistä siellä kameran takana ei olisi mitään blogiakaan. Merkkaan kuvaajan myös instagramiin. 

Mainitsinkin jo sen, että tilanne on tosi kiusallinen, jos toinen merkkaa kuvaajan ja toinen ei. Tiedän tämän, koska olen kokenut sen fiiliksen useamman kerran. Miten ihmeessä siitä voi sanoa toiselle?
No se tässä hankalaa onkin ja itse oon ainakin tosi huono mainitsemaan asiasta. Jotenkin tuntuu väärälle (vaikka ei siinä mitään väärää todellakaan ole) huomauttaa siitä, että hei, olisitko viitsinyt mainita että mä otin noi sun kuvat ja laittaa siitä myös linkin blogiini.

Koska siitä sanominen on niin kiusallista, ainakin mulle itselleni, ja muutamalle muullekin joiden kanssa asiasta olen jutellut, niin päätin tehdä tämän postauksen. Kun tää kiusallinen tilanne iskee päälle, niin voit vaan linkata tyypille tämän postauksen ja säästyt kokonaan siltä pohdinnalta, että miten ihmeessä saisit tästä asiasta sanottua. 

Miksi musta tää bloggaamisen kirjoittamaton sääntö on niin tärkeä, että se tarvitsee ihan oman postauksen?

Syy on selkeä: toisen ihmisen arvostaminen. 
Tuntuu, että tänä päivänä se oman navan tuijottelu menee niin pitkälle, että ympärillä olevat ihmiset unohdetaan kokonaan. Jos joku oikeasti jaksaa ottaa susta talvipakkasella näpit sinisinä kuvia, niin mun mielestä on vähintä, että mainitset kuvaajan. Tai olenko nyt ihan hakoteillä tämän ajatukseni kanssa? 

Oon vahvasti sitä mieltä, että se ei todellakaan ole multa mitenkään pois, että merkkaan kuviini niiden ottajan ja teen nimestä linkin hänen blogiinsa. Aikaakaan siinä ei mene kuin joitain sekunteja. 

Mitä mieltä olitte tästä postauksesta? Oliko tää aihe tuttu vaiko vieras? Entä ootteko tästä bloggaamisen kirjoittamattomasta säännöstä samaa mieltä vai eri mieltä?

Mukavaa torstaita kaikille!❤︎

XX Reetta


Kuva: Mari Hietala / MARI H

12 comments:

  1. Hyvä postaus! Kyllä minustakin siinä tilanteessa, jos ottaa kuvia toisen bloggaajan tai valokuvaajan (oli sitten ammattilainen tai harrastelija) kanssa, on myös aiheellista mainita kuvien ottaja. Kyllä se vaan on reilua sitä kuvaajaa kohtaan! Itse tosin en merkitse blogiini poikaystävän tai veljieni ottamia kuvia, joita blogissa on kyllä melko paljon, ihan vaan siksi, että he eivät ole osoittaneet erityisemmin kiinnostusta krediittien saamiseen asiasta :D

    ReplyDelete
  2. Meitä on erilaisia. Mä yritän muistaa aina merkitä Anna-Marian mun kuvien ottajaksi, mutta usein vain unohdan. Eikä mua kiinnosta tipan vertaa linkkaako kukaan mua jos olen ollut kameran takana. Bloggaamisen kirjoittamaton sääntö voi olla monille ihan tuntematon, ja silloin siitä on hyvä mainita. Kiusaantuneeksi ei kyllä kannata tuntea oloa jos haluaa oman blogin linkattavaksi :)

    ReplyDelete
  3. Tää on kyllä ihan totta, mutta täytyy itse kyllä tunnustaa, että unohdan epähuomiossa aina välillä - en siis todellakaan tee sitä tiedostaen tai tahallani ja käynkin aina merkkaamassa, jos huomaan unohtaneeni. Mutta voi siis olla ihan inhimillinen erehdys, ei mitenkään tahallista? :) Toivottavasti ainakin niin!

    ReplyDelete
  4. Hieno turkki t.Jani-75

    ReplyDelete
  5. Hyvä postaus! :) Omasta mielestäni on aina tärkeää merkitä kuvaajat ja muut bloggaajat. Eikä ole ikinä itseltä pois auttaa toisia saamaan näkyvyyttä tai uusia kontakteja. "We rise by lifting others" :)

    ReplyDelete
  6. Ihana postaus Reetta! :) Minusta kuvien ottajan merkitseminen kuuluu ihan hyvään tekijänoikeuskäytökseenkin, vaikka tietty on vähän eri asia vaan vaihtaa kameroita bloggaajien kesken, mutta joskushan blogikuvat otetaan sen kuvaajan omalla kameralla, jolloin on ihan suotavaa se nimen maininta.

    :))

    ReplyDelete
  7. Todella hyvä pointti, aloin itsekin miettimään, että ilman niitä mun kuvaajia ei olisi blogiakaan! Täytyypä jatkossa olla vielä kiitollisempi kuvaajille, mutta minä kyllä aina merkkaan että kuka ne on napsinut! :-) Tosi osuva kirjoitus!

    ReplyDelete
  8. Kyllä kai se kuvaaja olisi hyvä merkitä, riippuu tietysti siitä mitä on sovittu. Mua hämää eniten se, jos kuva on lainattu ja sen alkuperää/kuvaajaa ei ole merkitty..Tai se on merkitty esim. kuvat Pinterestistä..:D Kivaa viikonloppua!

    ReplyDelete
  9. Hyvä teksti! Kun itse aloin serkkuni kanssa kuvailla toisillemme blogimateriaalia, sovimme alussa yhdessä, että linkkaamme toistemme blogit aina kun käytämme kuvia blogeissamme. :) Näin kuvia on kiva käydä näpsimässä, kun tietää, että homma toimii molemmin päin. Itse en kuitenkana häpeilisi kysyä/pyytää jälkikäteenkään linkkausta, sillä voihan hyvin olla että kyseinen kuvaaja on vain esim. unohtanut merkitä sinut ja merkkaa sinut mielellään. :) En ainakaan näkisi syytä loukkaantua, mutta jos joku tuosta loukkaantuisi, niin olisi vika kyllä silloin jossain muussa kun sinussa.. Ihanaa viikonloppua sulle ja ole vain rohkeasti oma itsesi<3

    ReplyDelete
  10. Mua ärsyttää kun kaverillani on oma kampaamo, ja merkkaan aina KAMPAAMON tilit, en sen henk.koht tiliä, mutta silti se tägää mun HENK.KOHT. tilin, eikä blogin tiliä. Olen sanonut sille että "Laita blogin tili" mutta väittää että ei pysty. Ehkä en jatkossa tägää sen kampaamoa yhtään mihinkään, enkä anna sen tägätä mua mihinkään aiheeseen liittyvää.

    ReplyDelete
  11. Moikka! Olen kanssasi samaa mieltä, siitä että blogiin on kohteliasta lisätä kuvaajan nimi, eteenkin jos kyseessä on toinen bloggaaja. Nimen lisääminen kertoo, että arvostat toisen ihmisen aikaa ja vaivannäköä.:)

    ReplyDelete
  12. Piti oikeen siirtyä koneelle lukemaan tämä postaus, jostain syystä mobiilissa (luin kännykällä) teksti oli jotenkin tosi vaalea ja siksi hankalalukuista? En tiedä johtuuko mun puhelimesta, vai sun blogin asetuksista? Ja joo, tämä ei liity nyt mitenkään siihen, mitä meinasin kommentoida :D

    Mä en ole kovin usein ajatellut tätä asiaa, sillä useimmiten Jenna ottaa mun kuvat, eikä sitä tietenkään tarvitse mainita, koska ei varmaan ole kellekään yllätys ;) Mutta muuten, jos mainitsen esimerkiksi muita bloggaajia, laitan aina linkit. Mäkin tykkään siitä, että kun postauksessa puhutaan jostain toisesta bloggaajasta, saa tämä bloggaaja linkin avulla "kasvot". Joskus saatan toki unohtaa ja toivon, että sillon siitä ennemmin mainitaan, kun pahoitetaan mieli.

    On muuten pitkälle tultu siitä, kun juoruttiin blogijuttuja samalla kun teit mulle ripsiä :D

    ReplyDelete

« »
Instagram @Reetta_e





Layout by Julia E / Header by Mari H.

Powered by Blogger.