LOMAN KÄÄNTÖPUOLI

September 4, 2016

Vaikka yrittäjänä oloa on takana jo seitsemän vuotta, niin silti on asioita, joiden haastavuuden aina vuodessa jotenkin unohtaa. Yksi hankalimmista asioista yrittäjänä (ainakin näin kauneudenalalla) on loman järjestäminen. Toki olen vapaa päättämään, että koska lomani haluan pitää ja voin vaan pistää kalenteriini merkinnän, että tästä se loma alkaa. Helppous sitten jääkin siihen ja siksi pidänkin vuodessa vain yhden oikean loman, jolloin olen töistä poissa maksimissaan kolme viikkoa.

Käytännössä se tarkoittaa sitä, että ennen ja jälkeen loman asun työpaikallani. Ennen lomaa se vielä on ihan ok, mutta loman jälkeen se kiireen määrä tekee arkeen paluusta vähemmän rentouttavan. Kun teet kolmen viikon työt kahdeksassa päivässä, niin tiedät tehneesi töitä ja toisaalta myös unohdat, että mikä se loma olikaan. Veikkaanpa, että aika moni yrittäjä pystyy samaistumaan tähän fiilikseen.

Tässä välissä haluan korostaa sitä, että olen oikeasti todella kiitollinen, että minulla on töitä, mutta painottaa sitä, että yrittäjän on oikeasti aika vaikea pitää lomaa. Suomessa yrittäjiä usein kadehditaan. Ajatellaan, että yrittäjillä on aina rahaa, koska he tekevät töitä vain itselleen. Ja kun tekee töitä vaan itselleen niin ajatellaan, että yrittäjät pääsevät jotenkin helpommalla, ihan vaan siksi, koska kaikesta saa päättää itse.

Faktahan se onkin, että kaikesta saa päättää itse, mutta se tuo myös mukanaan aikamoisen vastuun. Vastuun siitä, että hoidat asiat niin, että töitä on jatkossakin. Jos vaan häipyisi lomalle ja sanoisi asiakkaalle, että sitten kun olisi sun seuraava huolto niin mä oonkin lomalla, mutta käy vaikka jossain muualla sillä aikaa, niin välttyisi kiireeltä, mutta ei ehkä tarvitsisi tulla enää lomalta takaisin. Tai ainakin olisi turha kuvitella, että sama asiakaskunta olisi vielä tallella. 

Kauneudenala on todella kilpailtu ala. Liikkeitä on vaikka ja kuinka. Virheisiin ei ole varaa. Ajattelenkin aina, että vaikka olisin kuinka väsynyt tällaisen työputken aikana niin silti olen onnellinen, että mulla on niitä töitä niin paljon. Koen myös, että olen vastuussa siitä että asiakkaiden kynnet ja ripset pysyy hyvällä mallilla. Tämän takia en voisi tehdä normaalin työpäivän mittaisia päiviä, koska silloin asiakkaat joutuisivat odottamaan fiksiään liian pitkään lomani vuoksi.

Vaikka just nyt musta tuntuu että näen ripsiä ja kynsiä unissanikin niin olen urakkani kanssa jo voiton puolella. Enää kaksi päivää jäljellä. Sitten voin taas siirtyä sosiaalisemman elämän pariin ja tehdä jotain muutakin kuin töitä. 

Nää on yrittäjänä ollessa just niitä hetkiä jolloin ikävöin eniten sitä palkkatyötä. Sitä, että joku kertoisi mulla olevan neljä viikkoa palkallista lomaa + lomaltapaluurahat siihen päälle. Lomarahoja, kuten ei säännöllisiä tulojakaan, ei näin yrittäjänä ole. Vastuuta, sitä sitten on senkin edestä. Ja se vastuu on se, joka on kerran uuvuttanut mut todella pahasti. 

Toisaalta just nyt tuntuu, että oon kuitenkin loppupeleissä suht sinut tän vastuun ja ihan koko yrittäjyyden kanssa. Tää homma kasvattaa mua ihmisenä ihan koko ajan. Huomenna vietetään yrittäjän päivää ja koitan keksiä jonkun pienen jutun jolla voisin päivää juhlistaa. 

Löytyykö ruudun toiselta puolelta muita yrittäjiä? Ajattelitteko juhlistaa huomista jotenkin?

Tällaisia ajatuksia tähän sunnuntaihin, eiköhän seuraavassa postauksessa palata taas enemmän hömppään. Tai miten on, kiinnostaako yrittäjyys / yrittäjänä olo teitä postausten aiheena? 

Leppoisaa iltaa ja mukavaa uutta viikkoa kaikille!♥ Ja hei, mahtavaa yrittäjien päivää kaikille yrittäjille!♥ 

XX Reetta

6 comments:

  1. Hyvää yrittäjien päivää vastuuntuntoiselle ja asiakkaidensa parasta ajattwlevalle yrittäjälle ☺ Itsellä ei riittäisi rohkeutta ryhtyä yrittäjäksi, joten arvostan erityisesti pienyrittäjiä äärettömän paljon 👍

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos kauniista sanoistasi Jenni, olen otettu! <3

      Delete
  2. Huh, kuulostaapa tosiaan rankalta! Mä en ole ikinä ajatellut, että musta olisi yrittäjäksi just tuon takia. Oon liian mukavuudenhaluinen! Hatunnosto sulle Reetta, oot supernainen!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nyt on helppo hymyillä kun tänään kello herätti omaan ripsihuoltoon ja iltapäivällä lähden Helsinkiin. :)
      Mutta pari päivää sitten ei oikein hymyilyttänyt! :D

      Kiitos Milla, sun kommentin lukiessasi musta hetken tuntui että oon se supernainen! <3

      Delete
  3. Juu, yrittäjänä on tullut oltua monta monta vuotta ja eilinen yrittäjän päivä meni mitäpä muuta kuin aamusta iltaan töissä. Tuosta lomailusta vielä sen verran, että itse lomailin kylmästi koko heinäkuun ja nyt on se tilanne, että en ole yli kahteen kuukauteen saanut laskutettua mitään ja kun kohta (elokuun töistä) saan laskutusluvan, niin sormet ristiin, että lasku ehtii maksuun ennen kuun loppua, sekään kun ei aina ole niin sanottua. Toisinsanoen yrittäjänä pitää kyllä varautua siihen, että laskut, lainanlyhennykset ja muut on maksettu ainakin se kolme kuukautta etukäteen, mikäli meinaa kuukauden lomailla. Tämä siis, mikäli tekee duuneja niin, ettei se maksu tule suoraan samantien käteen. :D Niin ja sitten tuli vielä viime vuodelta 5k mätkyt. Heh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mä ehdin käydän juhlistamassa yrittäjän päivää hesellä! :D Todellinen juhlapäivä siis! :DD

      Jep, kaikkeen pitää varautua, koska koskaan ei tiedä tuleeko rahaa tilille silloin kun pitäisi. Mulla oli kerran vanhentunut maksupäätteestä jotkut päivitykset, johon tarvittavan avainkoodin pankki oli lähettänyt neljä vuotta vanhaan osoitteeseen ja en ollut saanut sitä ikinä. Asian selvittelyyn meni niin paljon aikaa, että maksupäätetilitykset eivät tulleet tililleni kahteen viikkoon vaikka pääte maksut ottikin vastaan. Ei paljon laskuja makseltu! :D

      Mulle tuli joku lisäselvityspyyntö, mut onneks ei pitäis mätkyjen pelkoa olla silti. Tai no mun tuurilla kaikki on mahdollista! :D

      Tsempit sinne! :)

      Delete

« »
Instagram @Reetta_e





Layout by Julia E / Header by Mari H.

Powered by Blogger.